W skrócie o tym , jak
rozwijać u dzieci umiejętność liczenia?
Dorośli uważają, że trudność liczenia
wzrasta wraz z liczbą liczonych
obiektów, które trzeba policzyć.
Są też przekonani, że liczyć mogą starsze
dzieci, na przykład od piątego roku życia.
Dlatego zdarza się , że ograniczają zwłaszcza
młodszym przedszkolakom , zakres
liczenia często do dwóch , trzech
elementów. Ograniczenia te niestety
obracają się przeciwko dziecku. Nie
sposób nauczyć dzieci liczenia , jeżeli
ma się do czynienia ze zbyt małą liczbą
elementów. Liczenie bazuje na
wychwytywaniu regularności a przy małej
liczebności jest to niemożliwe. Podczas
liczenia dziecko korzysta z gestu wskazywania
, dzięki któremu wydobywa obiekt
z otoczenia i łączy go z nazwą
liczebnika . W miarę ćwiczeń w
rytmicznym wskazywaniu przedmiotów i
oznaczaniu ich słowami do liczenia , dziecko
dąży do precyzji i zaczyna przestrzega zasady
: jeden do jednego ( jeden gest, jeden obiekt,
jeden liczebnik). Stosunkowo późno
orientuje się , że ostatni liczebnik ma
dwa znaczenia a więc dotyczy ostatniego
liczonego obiektu i określa, ile razem jest
wszystkich przedmiotów.
Równie późno dziecko zaczyna
rozumieć, że liczone obiekty ułożone w szeregu
można liczyć od początku do końca , od
końca do początku oraz od dowolnego
miejsca. Gdy jednak opanuje te
prawidłowości , liczy wszystko dookoła
siebie i zaczyna także dostrzegać
błędne liczenie od poprawnego.
Pomoce do liczenia
Liczyć można wszystko: kasztany,
żołędzie, fasolę Jaś, kamyczki, listki,
klocki, nakrętki po wodzie mineralnej, guziki
a także patyczki i
kółeczka. Pamiętać należy o tym ,
żeby dziecko sprawnie liczyło i w
szerokim zakresie musi mieć dużo rzeczy do
liczenia.
Zabawy sytuacje zadaniowe sprzyjające
doskonaleniu umiejętności liczenia
1.Ile jest ( kółeczek ,
patyczków)?
Dorosły układa przed dzieckiem 16
kółeczek, pokazuje je dziecku i
proponuje : Policz je szybko. Dziecko liczy
tak , jak umie a dorosły cichutko
podpowiada liczebniki. Po policzeniu
dorosły pokazuje kółeczka i pyta : Ile
jest kółeczek?. Dziecko ma podać ich
liczbę.
Celem tej zabawy jest
sprawdzenie zakresu dziecięcego
liczenia i czy dziecko wie, że ostatni
wymieniony liczebnik oznacza także
liczbę policzonych obiektów.
Jest to także okazja do
rozszerzania zakresu liczenia i
korzystania z podpowiadanych
liczebników.
2. Słuchaj , policz , ułóż
Dorosły stuka regularnie w bębenek.
Dzieci liczą usłyszane uderzenia ( głośno,
szeptem lub w „ myśli”)
a potem układają przed sobą tyle
kółeczek , ile usłyszały
dźwięków . Na zakończenie liczą
kółeczka i stwierdzają np. jest
dziewięć.
Celem tej zabawy jest ćwiczenie
umiejętności skupiania uwagi na liczeniu
i ustalaniu wyniku liczenia tego, czego już
nie ma . Po ułożeniu odpowiedniej liczby
kółeczek lub patyczków jeszcze
raz mają okazję do ich przeliczenia.
3. Ile kółeczek ( patyczków )
jest w pudełku
Zabawę można zrealizować w parach; jedno
dziecko z pary wkłada do zamykanego pudełka
po jednym kółeczku ( patyczku) i
głośno liczy . Zamyka pudełko i stwierdza: Tam
jest ….. kółeczek (
patyczków) . Drugie dziecko sprawdza,
czy tak jest rzeczywiście. Wysypuje
kółeczka ( patyczki ) , liczy je
i na koniec stwierdza: Tak, jest
….. kółeczek (
patyczków).
Celem tej zabawy jest dostrzeganie, że
, że ostatni wymieniony liczebnik
określa także liczbę policzonych
obiektów.
4. Pokaż ósme, dziewiąte
……… czternaste
kółeczko ( patyczek )
Dzieci układają przed sobą w szeregu
kółeczka ( patyczki) . Dorosły
wymienia np. liczbę trzy , a dzieci
odszukują właściwe kółeczko,
pokazują je palcem. Następnie mogą
liczyć dalej od trzech a więc cztery, pięć ,
sześć itd. lub odpowiedzieć na pytanie:
Które kółeczko ( patyczek )
pokazałeś?
Celem tej zabawy jest rozszerzanie zakresu
dziecięcego liczenia na miarę możliwości
każdego dziecka a także praktyczne
posługiwanie się liczebnikami porządkowymi.
5. Połóż tyle kółeczek (
patyczków ) , ile jest stron w
książce
Dzieci oglądają książeczki ( każde
swoją) i ustalają : To jest okładka, to
strona tytułowa, a to kolejne kartki ,
które mają numerowane strony.
Następnie odszukują stronę podaną przez
dorosłego ( odpoznają numer strony
lub liczą przewracając kolejne kartki
) a następnie układają tyle
kółeczek ( patyczków ) , ile
wskazuje numer strony . Jest to też okazja do
liczenia stron w książce wspak
Celem tej zabawy jest doskonalenie
umiejętności liczenia do przodu i wspak
a także nabywanie sprawności manualnej
przy przewracaniu stron w książce.
Dodatkowo dla dzieci, które
odczytują wartości liczbowe utrwalanie
znajomości liczb.
6. Liczenie kółeczek (
patyczków) wspak
Dzieci liczą pokazując ułożone
przez siebie w szeregu kółeczka (
patyczki) . Następnie odszukują podane
przez dorosłego dziesiąte
kółeczko ( patyczek) i liczą wspak :
dziewięć, osiem , siedem, sześć, pięć, cztery,
trzy , dwa , jeden.
Celem tej zabawy jest nie tylko doskonalenie
umiejętności liczenia na miarę możliwości
każdego dziecka ale także liczenie wspak
.
7. Czy kółeczek jest nadal tyle
samo?
Każde dziecko na tacy ma kilkanaście
kółeczek . Ustawia je w szeregu ,
liczy stwierdza : Mam
…….kółek. Następnie
układa kółka w dwuszeregu , w okrąg, w
piramidę i ponownie w szereg . Po każdej
zmianie ułożenia kółek zastanawia się,
czy nadal jest ich tyle, co było na początku.
Jeżeli dziecko chce może je liczyć po każdej
zmianie .
Celem tej zabawy jest nabywanie doświadczeń
w ustalaniu liczby elementów w zbiorze
i przekonania, że zmiana ich układu nie
ma wpływu na liczebność.
8. Czy tu i tu jest tyle samo?
Dziecko na tacy ma kilkanaście
kółeczek i patyczków . Dorosły
proponuje : Sprawdź , czy kółeczek i
patyczków jest tyle samo, czy nie.
Jeżeli dziecko chce liczyć to dobrze.
Potem dorosły mówi : Sprawdź, czy
się nie pomyliłeś. Połóż na każdym
kółeczku patyczek . Gdy dziecko to
wykona, dorosły stwierdza : Możesz liczyć i
możesz ustawiać w pary.
Celem tej zabawy jest nabranie wprawy
w ustalaniu równoliczności przez
tworzenie par po jednym elemencie z
porównywanych zbiorów.
Uwaga! Podobnych zabaw należy zorganizować
dzieciom wiele dbając o to, aby zbiory były
zarówno równoliczne ( po
tyle samo) , jak i różnoliczne. W
przypadku zbiorów różnolicznych
po ustawieniu w pary ( biorąc po jednym
elemencie z każdego zbioru ) należy dziecko
spytać: Czego jest więcej np.
kółeczek, czy patyczków ?
Czego jest mniej np.
patyczków, czy kółeczek?, O ile
jest więcej np. kółeczek od
patyczków ? , O ile jest mniej
patyczków od
kółeczek?
Celem tego typu zabaw jest badanie
równoliczności ( różnoliczności)
poprzez ustawianie w pary i ustalanie : czego
jest więcej , czego mniej i o ile więcej
,o ile mniej.
9. Dodawanie poprzez manipulowanie
przedmiotami i liczenie ich.
Dziecko ma przed sobą kółeczka
( patyczki). Dorosły mówi: Masz pięć
kółeczek , dodaj cztery. Policz, ile
masz razem. Dziecko liczy dosuwa,
dokłada kilka, potem liczy wszystkie razem i
stwierdza : Miałem ….. dodałem
….. i mam razem …..
kółeczek ( patyczków) .
Celem zabawy jest lepsze rozumienie
sensu dodawania poprzez nabywanie
doświadczeń w wyznaczaniu sumy ( dodawanie)
10.Odejmowanie poprzez manipulowanie
przedmiotami i liczenie ich.
Dziecko ma przed sobą kółeczka
( patyczki). Dorosły mówi: Masz
dziewięć kółeczek ( patyczków ),
odejmij pięć. Policz, ile zostało. Dziecko
liczy, odejmuje ( odsuwa, zabiera) kilka,
potem liczy pozostałe i stwierdza:
Miałem….., odjąłem….., zostało
mi ….. kółeczek (
patyczków)
Celem zabawy jest nakłanianie dzieci
do liczenia i stwarzanie możliwości do
wyznaczania różnicy ( odejmowanie)
11. Ile jest kółeczek
(patyczków) w pudełku?
Zaproponowane zabawy należy realizować
w parach : dziecko z dzieckiem lub
dorosły z dzieckiem.
Dodawanie
Dziecko wkłada do pudełka np. 6
kółeczek ( patyczków), dokłada
cztery kółeczka ( patyczki) . Na koniec
pokazuje na palcach, ile kółeczek
( patyczków) jest w pudełku.
Celem zabawy jest doskonalenie umiejętności
wyznaczania sumy wraz z pokazywaniem wyniku na
palcach.
Odejmowanie
Dziecko wkłada do pudełka np. 8
kółeczek , zabiera cztery
kółeczka. Na koniec pokazuje na
palcach, ile kółeczek (
patyczków) zostało w pudełku.
Celem zabawy jest doskonalenie umiejętności
wyznaczania różnicy wraz z pokazywaniem
wyniku na palcach.
12. Rozdawanie , rozdzielanie po jednym lub
po kilka
Rozdzielanie
Dziecko ma np. 12 kółeczek (
patyczków) rozdzielić na 4 kupki tak,
aby w każdej było po tyle samo kółeczek
( patyczków)
Rozdawanie
Dziecko ma rozdać np. 3 kolegom 15
kółeczek ( patyczków), dbając o
to ,aby każdy miał po tyle samo.
Celem tych zabaw jest dostarczenie
doświadczeń w rozdawaniu, rozdzielaniu
najpierw po jednym przedmiocie a
potem kiedy nabiorą wprawy będą
rozdawały , rozdzielały po kilka.
Kółeczka i patyczki można
wykorzystywać jako liczmany do układania i
rozwiązywania zadań z treścią oraz jako pionki
(żetony) do gier.
ZAWARTOŚĆ:
• 300 szt. kółeczek o średnicy
20 mm
• całość umieszczona w lnianym
woreczku
• instrukcja w języku polskim
Certyfikat:
Produkt posiada znak bezpieczeństwa CE.
Surowce używane do ich produkcji posiadają
wymagane atesty i spełniają wymogi określone
przez Unię Europejską w dyrektywie EN 71.1, EN
71.2, EN 71.3