Autorzy:
prof. zw. dr hab. Marta Bogdanowicz
mgr Małgorzata Szewczyk
Budowa „Liczydełka Do Myślenia I
Liczenia”
„Liczydełko do myślenia i
liczenia” to nowa pomoc dydaktyczna.
Jest modyfikacją klasycznego liczydła, dzięki
czemu znajduje szersze zastosowanie w
zajęciach z dziećmi w wieku przedszkolnym i
szkolnym. Liczydło zbudowane jest ze stu
liczmanów (korali i kostek),
rozmieszczonych w 10 szeregach – po 10
liczmanów w każdym. W trzech pierwszych
szeregach umieszczono dwustronnie zadrukowane
kostki z obrazkami, przedstawiającymi
następujące kategorie: zabawki (misie, piłki),
owoce (jabłka, gruszki), warzywa
(ogórki, dynie), zwierzęta (żaby,
kurczęta) oraz symbole (liczby w zakresie od 1
do 20, a na dodatkowych kostkach: 0 i znaki
matematyczne ( +, -, = , <). Trzy pierwsze
szeregi (kostki) są ruchome. Zostały tak
skonstruowane, by dziecko miało możliwość
wyjęcia z prowadnic pojedynczych
elementów. Opisana konstrukcja trzech
pierwszych szeregów (ruchomość i
możliwość wyjęcia liczmanów oraz
operowania znakami matematycznymi) daje
dziecku większą możliwość wykonywania
czynności matematycznych. Pozostałe szeregi,
od 4 do 10 (kulki), umocowane są na stałe, tak
jak w klasycznym liczydle.
Cele i zastosowanie nowej pomocy
dydaktycznej
„Liczydełko do myślenia i
liczenia” jest przydatne do prowadzenia
zajęć z dziećmi o prawidłowym rozwoju oraz z
dziećmi ze specjalnymi potrzebami
edukacyjnymi. Proponowane zadania z udziałem
liczydełka są przeznaczone dla dzieci w wieku
przedszkolnym, szczególnie w roku
poprzedzającym pójście do szkoły.
Liczydełko będzie bardzo przydatną pomocą na
lekcjach w pierwszej klasie. W przypadku
dzieci z opóźnionym rozwojem
intelektualnym przyda się jako środek do
wspomagania rozwoju i dydaktyki przez długi
okres czasu. Tu warto podkreślić, że mało jest
pomocy do zajęć rozwijających myślenie tych
dzieci. Głównym założeniem proponowanej
pomocy dydaktycznej – nowego rodzaju
liczydła - jest wspomaganie rozwoju myślenia i
nabywanie umiejętności liczenia, a więc
towarzyszenie dziecku w przejściu od
konkretnego do abstrakcyjnego myślenia,
nabywanie i doskonalenie sprawności w
wykonywaniu działań rachunkowych, rozwijania
myślenia matematycznego. Kolorowe liczmany
zachęcają dziecko do samodzielnego wykonywania
operacji matematycznych, na początku w
zakresie do 5., dalej do 10 , a następnie w
systemie dziesiątkowym, sukcesywnie
rozszerzając zakres liczbowy do 100.
Ćwiczenia prowadzone w formie zabawy, dzięki
manipulacji na konkretach i wielozmysłowemu
uczeniu się, ułatwiają dokonywanie operacji,
podczas których dziecko odkrywa
wielorakie cechy przedmiotów i uczy się
na ich podstawie tworzenia kategorii
jakościowych i ilościowych. Dzięki temu
wzbudzają one zainteresowanie, pozytywne
emocje dzieci, a co zatem idzie, motywują do
udziału w tego rodzaju zajęciach.
Zadania zawarte w pierwszej części opisu
zajęć z wykorzystaniem liczydełka, są
zaplanowane jako wspomagające rozwój
myślenia w działaniu, zarówno myślenia
niewerbalnego (bezsłownego) jak i werbalnego
(pojęciowo-słownego). Przyczyniają się do
kształcenia percepcji, pamięci, odbioru i
odtwarzania sekwencji, integracji
percepcyjno-motorycznej. Możliwość wyjmowania
kostek, manipulowania nimi oraz umieszczania
ich w prowadnicy stwarza okazje do
usprawniania precyzyjnych ruchów rąk i
współpracy oko-ręka, a więc rozwijania
koordynacji wzrokoworuchowej.
Tego rodzaju zadania, głównie
wspomagające rozwój intelektualny, są
wskazane podczas zabaw i zajęć z każdym
dzieckiem. Jednak szczególnie są
pomocne w pracy z dziećmi ze specjalnymi
potrzebami edukacyjnymi: dziećmi z
inteligencją niższą niż przeciętna, z
niepełnosprawnością intelektualną, ze
specyficznymi trudnościami w uczeniu się
arytmetyki (dyskalkulią).
Wartości dydaktyczne
• Rozwijanie myślenia niewerbalnego i
werbalnego
• Ćwiczenie percepcji i odtwarzania
sekwencji oraz integracji
percepcyjno-motorycznej
• Rozwijanie myślenia matematycznego
Wymiary: 29 x 24 cm.