Seria trzech filmów
profilaktycznych do przedmiotu
Wychowanie do życia w rodzinie
dla uczniów klas III gimnazjum i
młodzieży starszej
Film pt. Ostry
makijaż otrzymał
nagrodę Złotego Kopernika 2013 w
kategorii filmów edukacyjnych dla
młodzieży na festiwalu Edukino.
Festiwal pod Patronatem Prezydent m.st.
warszawy Hanny Gronkiewicz-Waltz
Wprowadzenie
Konwencja filmów jest fabularna, ale
zrealizowana bardzo wiarygodnie, bez
moralizowania. Historie są prawdziwe, a
inspiracją do napisania scenariuszy były
konkretne wydarzenia.
Bardzo ważnym elementem filmu
jest wypowiedź psychologa dra
Szymona Grzelaka, zajmującego się
zagadnieniami wychowania i profilaktyki
problemów dzieci i młodzieży. W
przystępny sposób, ze swadą, wyczuciem
i ogromną znajomością tematu opowiada o
uczuciach, inicjacji seksualnej i
uzależnianiach seksualnych.
Opiekę merytoryczną nad filmami sprawuje
pedagog mgr Teresa Król, konsultant ds.
wychowania prorodzinnego i seksualnego,
autorka programów i współautorka
podręczników do przedmiotu wychowanie
do życia w rodzinie. Daje to gwarancję
wysokiej jakości merytorycznej i
spójności z programem nauczania.
Każda płyta zawiera: film, wypowiedź
eksperta dra Szymona Grzelaka oraz historię
zapisaną przez młodego człowieka na blogu. W
pakiecie również scenariusze 6
jednostek lekcyjnych do zrealizowania w
sposób dynamiczny, nowatorski i
twórczy, z zaangażowaniem wszystkich
uczniów w klasie.
FILM I – Filiżanka czekolady
Zakochanie. Chłopak i dziewczyna –
pierwsze związki
Wcześniej czy później przychodzi
pragnienie miłości; nastolatek chce już kochać
i być kochanym. Pragnie rozwijać
wspólny wewnętrzny świat, ufać, chce
być cierpliwym, nie skrzywdzić siebie i
innych, a także mieć czyste sumienie i
szacunek do własnego zachowania.
Takie dylematy przeżywają młodzi bohaterowie
filmu, startujący w dorosłe życie. Ich
historie potwierdzają jednak tezę, że młodość
nie zawsze jest wolna od cierpień i życiowych
dylematów.
Jak więc rozumieć własną seksualność i
dojrzale ją przeżywać? Jak kochać i być
odpowiedzialnym za siebie i innych – to
tematy do klasowej dyskusji, która może
się zrodzić po obejrzeniu „Filiżanki
czekolady”.
Materiał filmowy wraz ze scenariuszami
lekcji jest przeznaczony na dwie jednostki
lekcyjne. Całkowity czas nagrania - 24:39.
FILM II – Ostry makijaż
Wczesna inicjacja seksualna młodzieży
W ciągu jednego roku przeciętny nastolatek
obejrzy w TV ponad 9 tys. scen sugerujących
współżycie seksualne, z czego ponad 7
tys. (około 80%) przedstawia seks
pozamałżeński („Nasze Inspiracje”,
nr 1/2012, s. 43). W mediach upowszechnia się
i nagłaśnia informację, że wszyscy tak robią,
bo seks to fizyczna przyjemność, oderwana od
jakichkolwiek konsekwencji.
Fabuła filmu „Ostry makijaż”
podaje w wątpliwość te „prawdy”,
aby wywołać dyskusję w klasie poruszającą
najważniejsze życiowe tematy: prawdziwej
miłości, satysfakcjonujących relacji,
trwałości małżeństwa, czekania z seksem do
ślubu itd.
Materiał filmowy wraz ze scenariuszami
lekcji jest przeznaczony na dwie jednostki
lekcyjne. Całkowity czas nagrania - 20:44.
FILM III – Tato
Pornozniewolenie
Jak rozmawiać z młodzieżą o pornografii,
skoro jej dostępność w dobie
komputerów, Internetu, telefonów
komórkowych stała się o wiele
łatwiejsza niż kiedykolwiek wcześniej? Jak
uświadomić młodym ludziom, że pornografia
prowadzi do przedmiotowego traktowania drugiej
osoby, odrywa seks od miłości, małżeństwo od
wierności i wolność od wartości?
Ten krótki film o pornozniewoleniu
(ojca i syna) wzbudzi u młodych
odbiorców dylemat: wchodzić czy może
raczej nie wchodzić na drogę uzależnienia i
nałogu, z którego później bardzo
trudno się wycofać.
Materiał filmowy wraz ze scenariuszami
lekcji jest przeznaczony na dwie jednostki
lekcyjne. Całkowity czas nagrania - 25:15.
Do pakietu załączone są scenariusze 6
jednostek lekcyjnych do zrealizowania w
sposób dynamiczny, nowatorski i
twórczy, z zaangażowaniem wszystkich
uczniów w klasie.