Wędrując ku dorosłości. Program dla klas 1-3 gimnazjum
Program dla uczniów klas 1-3 gimnazjum
zgodny z Nową Podstawą Programową.
Wstęp
1. Wychowanie do życia w rodzinie w polskiej
szkole
2. Nowa podstawa programowa
3. Rodzice i szkoła – wzajemne
relacje
4. Cele kształcenia WdŻwR i zadania szkoły
5. Liczba godzin i podział na grupy
6. Struktura programu, układ treści
7. Metody i techniki pracy z uczniami
8. Krótki przegląd metod i technik
nauczania
9. Jak oceniać uczniów na zajęciach
WdŻwR?
10. Materiały i środki dydaktyczne do
realizacji programu
11. Objaśnienia skrótów w
programie
Klasa I
1. Wychowanie do życia w rodzinie (WdŻwR) w
nauczaniu szkolnym
2. O sprawną komunikację w rodzinie
3. Moje potrzeby i uczucia
4. Więzi rodzinne i konflikty
międzypokoleniowe
5. Rodzina niepełna. Poradnictwo młodzieżowe
i rodzinne
6. Kryteria dojrzałości człowieka
7. Przejawy dojrzewania biologicznego
dziewcząt (lekcja dla grupy dziewcząt)
8. Przejawy dojrzewania biologicznego
chłopców (lekcja dla grupy
chłopców)
9. Problemy okresu dojrzewania (lekcja dla
grupy dziewcząt)
10. Problemy okresu dojrzewania (lekcja dla
grupy chłopców)
11. Rozwój psychoseksualny człowieka
(lekcja dla grupy dziewcząt)
12. Rozwój psychoseksualny człowieka
(lekcja dla grupy chłopców)
13. Pierwsza miłość
14. Presja seksualna (lekcja dla grupy
dziewcząt)
15. „NIE” dla presji seksualnej
(lekcja dla grupy chłopców)
16. Przedwczesna inicjacja seksualna (lekcja
dla grupy dziewcząt)
17. Przedwczesna inicjacja seksualna (lekcja
dla grupy chłopców)
18. O kulturze wolnego czasu: Internet, prasa
młodzieżowa,TV, reklama
19. Koleżeństwo, ale jakie? Asertywność,
uzależnienia
Klasa II
1. WdŻwR w klasie II. O potrzebie godności i
szacunku człowieka
2. Przyjaźń – szkołą miłości
3. Miłość. Etapy jej rozwoju
4. Spotkania i rozstania
5. Seksualność człowieka. Homoseksualizm
(lekcja dla grupy dziewcząt)
6. Seksualność człowieka. Homoseksualizm
(lekcja dla grupy chłopców)
7. Ona i on – tacy sami, czy zupełnie
różni?
8. Miłość i szacunek; kolejność więzi (lekcja
dla grupy dziewcząt)
9. Miłość i szacunek; kolejność więzi (lekcja
dla grupy chłopców)
10. Czy warto czekać? (lekcja dla grupy
dziewcząt)
11. Czy warto czekać? (lekcja dla grupy
chłopców)
12. Uwaga! AIDS
13. Choroby przenoszone drogą
płciową
14. Płodność kobiety i mężczyzny – co
warto wiedzieć? (lekcja dla grupy
dziewcząt)
15. Płodność kobiety i mężczyzny – co
warto wiedzieć? (lekcja dla grupy
chłopców)
16. Antykoncepcja i środki wczesnoporonne
(lekcja dla grupy dziewcząt)
17. Antykoncepcja i środki wczesnoporonne
(lekcja dla grupy chłopców)
18. Planowanie rodziny – wybrać mądrze
i odpowiedzialnie
19. Rola autorytetów w życiu
człowieka
Klasa III
1. WdŻwR w klasie III. Fazy rozwoju
człowieka
2. Miłość i jej rodzaje
3. Wartości związane z płciowością człowieka:
budowanie więzi, małżeństwo i rodzicielstwo
4. Jak rozpoznać płodność i niepłodność w
cyklu kobiety? (lekcja dla grupy dziewcząt)
5. Jak rozpoznać płodność i niepłodność w
cyklu kobiety? (lekcja dla grupy
chłopców)
6. Korzyści z obserwacji cyklu i aparaty w
metodach naturalnego planowania rodziny (MNPR)
(lekcja dla grupy dziewcząt)
7. Korzyści z obserwacji cyklu i aparaty w
metodach naturalnego planowania rodziny (MNPR)
(lekcja dla grupy chłopców)
8. Początek życia ludzkiego, czyli o jednym z
cudów przyrody
9. W oczekiwaniu na dziecko
10. Być matką (lekcja dla grupy dziewcząt)
11. Być ojcem (lekcja dla grupy
chłopców)
12. Stali się rodzicami. Gdzie szukać
pomocy?
13. Aborcja
14. Życie jako fundamentalna wartość
15. Pornografia a kobieta (lekcja dla grupy
dziewcząt)
16. Pornografia (lekcja dla grupy
chłopców)
17. Prostytucja nieletnich (lekcja dla grupy
dziewcząt)
18. Prostytucja nieletnich (lekcja dla grupy
chłopców)
19. A jednak rodzina. Podsumowanie zajęć w
gimnazjum